Skip to main content

Julai 2022 - 2

Ride Solo ke Trengganu , Kedah

Sekonyong konyong aku duduk duduk, tetiba terasa pulak nak mandi dan berendam di tepi pantai, aku pikiaq pikiaq tempat tempat yang sesuai yang tak ramai orang untuk berendam rendam sambil main ombak. Aku teringat sepupu aku ada menyewa di Marang Trengganu dan di belakang rumah dia tu ada pantai yang cantik dan sunyi ( tidak ada pengunjung luar).

Jadi aku pun pack sikit pakaian dan khemah , yer .. khemah .. aku bercadang nak tidor tepi pantai sambil mendengar bunyi ombak.. yes !!..

Aku bercadang untuk kesana menggunakan jalan lama, route yang akan aku ambil, dari USJ ikut hway karak, exit di Karak dan ikut jalan lama ke Kuantan.
 ok ni dah sampai ke tol Bentong..

Cuaca hari tu agak panas bila aku mula trip dari rumah . Oleh kerana aku tidak nak rush kemana mana jadi aku naik secara santai saja, ada kala, moto kapcai pun boleh potong,, lantak laa kalau hangpa nak laju ,,,aku memang nak relax habis..
Kenderaan di jalan 'lama' ni memang tidak banyak, mungkin orang banyak yang lebih gemar guna Lebuhraya Pantai Timor kerana boleh naik laju laju.

Bila bontot pun dah rasa sakit .. berenti rehat dulu sambil makan tengahari ..
tak ramai yang singgah disini, cuma ada beberapa lori yang datang berhenti selepas aku ..
Semasa makan, ada juga yang bertanya hala tuju aku, soalan soalan yang memang biasa di tanya seblum ini.

Lepas makan, aku singgah di masjid kampung tu, yang agak tercorok,
Keadaan masjid agak uzor dan sunyi,..
Lepas sembahyang aku rehat sekejap, kemudian datang seorang brader nak tumpang sembahyang, dia kata dia nampak aku masuk kawasan masjid tadi, dia bertanya kabar dan dia kata dia pun teringin jugak kalau dapat berjalan jalan macam aku naik motor, kemudian singgah masjid masjid. Kata dia lagi, dia dulu masa muda pernah jgak ber bag-pack seluruh malaysia, seronok jgak . tapi sekarang dah tua mungkin tak ada tenaga utk ber bag-pack, mungkin bermotoran lebih sesuai, mungkin satu hari nanti ..

Selesai semua, tergerak semula, cuaca mcm nak hujan, aku sampai ke simpang Gambang, rasanya nak ikut hway LPT pulak untuk jimatkan masa, nasib baik aku guna LPT sebab hujan lebat, selebat lebat sampai tak nampak jalan,  tapi aku terus jgak,  aku redah saja hujan tu tanpa pakai baju hujan.
Lebih kurang 3 kilometer hujan , kws tu tak ada hujan pulak, sudah panas terik, baju dan seluar yang tadinya basah, kering dibadan sebab panas sgt.

Aku keluar dari LPT di exit Kemaman/Chukai. Sampai di Kemaman, aku ikut jalan alternative ke Kota Bharu/KTerengganu. Memang agak sunyi jalan ini.

Jalan alternatif ni membawa aku ke Kampung Meraga , Kijal. Aku berenti lagi tuk rehat dan minum.

Aku sampai ke Marang dalam pukul 9 malam, terus ke tepi pantai Rhu Rendang , buka kemah disitu.
disebabkan dah malam, jadi aku tak kisah sangat tempat , janji selamat untuk motor dan juga kemah aku.
Selepas aku siap dirikan kemah disitu, ada seorang penduduk disitu yang datang meninjau, sebab katanya dia nampak cahaya motor masuk ke kawasan situ, aku pun tanya samada boleh atau tidak atau selamat ker tidak berkemah di situ, dia kata memang selamat disitu. kami berborak agak lama juga.

Kebetulan malam tu, malam bulan gelap, aku nampak beberapa orang penduduk situ yang turun kelaut 'menarik pukat' untuk memukat ketam.

Lepas tengah malam aku pun masuk tidor dengan nyanyian ombak dan pasir..

Bersambung lagi ...

Popular posts from this blog

Grab Uber

Laa ni ghamai dok buat part time bawak grab dan uber untuk duit tambahan belanja rumah Kawan kawan yang dok buat depa habaq boleh laa dapat dua ratus ke tiga ratus sehari , tuu pun kira bawak dari pagi sampai petang .

Keghja daghi ghumah (Work From Home )

Haghi ni aku tak pi keghja pasai sakit peghut. agak kemaghin aku masak sambal kurang masak betoi kot. bini aku pesan, kalau nak sambal kena tumeh sampai pecah minyak baghu laa elok. Tapi mana ada masa nak tunggu sampai pecah minyak .. lambat laa. Satu yang seghonok di sini (US) , kalau kita sakit kita habaq dekat boss kata kita tak pi opis , kita habaq kita keghja dari ghumah saja, tak gadoh nak pi jumpa tuan doktor mintak MC, depa main percaya saja. Tapi aku ghasa kalau di Malaysia boleh amal mcm nii alamat laa opis tak dak oghang, semua nanti bagi alasan keghja daghi ghumah,, balo'q liat semua !!. Tapi ... keghja daghi ghumah nii bukan senang jgak, kena banyak disiplin dan sabaq, pasai banyak sangat yang dok kacau, sat lagi posmen mai ketuk pintu, oghang FedEx laa, UPS laa, ada yang nak tanya jalan pun ada, tukang baca meter laaa .. adooii mcm mcm. Sebut pasai keghja daghi ghumah nii bukan semua jenis keghja jgak yang boleh buat mcm tuu, tapi mcm keghja aku tak paa la.. yang pen

Julai 2022 - 2

​ Sampai di jetti Tekek, kena naik 4x4 merentas bukit untuk ke penginapan Bushman Chalet yang terletak di sebelah timur pulau. Perjalanan dari jetti Tekek ke chalet mengambil masa dalam 20 minit meredah hutan, naik bukit dan turun bukit ke kws penginapan di sebelah timur.