Monday, August 20, 2007

Ceghita depa yang dah balik Msia

Kali nii aku nak habaq pasai depa yang dah balek ke Msia, lebih lebih lagi depa yang ada anak anak yang belajaq disini lepaeh tuu balik sambong belajaq di Msia... ceghita dia lebih kughang mcm nii laa ..
Kawan nii ..dia keja cikgu di Msia..lepaeh dapat peluang mai bertugas di US,,bawak laa anak semua laa. Anak anak dia di masukkan belajaq di sekolah di sini laa ( di Chicago). Nak habaq bagi ... anak dia nii bila mai belajaq sini dia betukaq peghangai .. dari tak beghapa suka pi sekolah ..jadi suka pi sekolah. Jadinya.. dia pun heran pasai apa anak dia yang peghnah belajaq di Msia bila mai sini dia suka pi sekolah.!!!. ( aku tak mau habaq kat sini lagi laa ..bagi suspense sikit..).
Kemudian tuu ..lepaeeh 3 tahun dok sini..kena balik ke Msia semula. lagi sekali anak dia kena tukaq sekolah ..balik sambung belajaq di Msia pulak. Dah 3 tahun budak tuu dok sini.. kira dah pandai ckp 'mat-saleh' pelet american-style laa ... 3 tahun nak kata punn ..lama laa tuu. Bila balik masuk sekolah ke Msia ..anak dia ada masalah balik.. tak mau pi sekolah pulak.. dia buat balikk peghamai lamaaaaaaa !!! . Jadi kawan ni pun dok siasat siasat selidik pujuk anak dia dok tanya pasai apa ... lama lama anak dia pun habaq laa. Rupa rupa nya banyak masalah yang timbul dari sekolah yang buat anak dia tak mau pi sekolah:
i. cikgu selalu dok dera dia pasai dia tak paham buat dalam bahasa malaysia.
ii. cikgu dok ejek ejek dia yang selalu ckp orang puteh style american tuu..
iii. kawan kawan pun lebih lagii.. ejek ejek dia.

Aku ghasa..disini banyak kita kena ambik iqtibar .. pasai apa cikgu cikgu di Msia tidak bersikap mcm cikgu cikgu di US yang boleh buat budak budak suka pi sekolah dan juga meningkat mutu pelajaran?. soalnya adakah cikgu yang ada di Msia tuu depa betoi betoi suka jadi cikgu ?.. atau depa terpaksa jadi cikgu ?. atau depa tak dak keja lain dahhh... tu pasai jadi cikgu.!!! Atau adakah sikap cikgu itu sendiri yang tak ada committment pada kerjaya dia. Boleh jadi tak semua cikgu macam tuu.. tapi banyak yang mcm tuu. Aku ghasa kalau ada 'oghang-besaq' yang baca nii dia tak suka kot,, pikiaq pikiaq ..mana ada oghang-besaq yang ada masa nak baca blog mcm nii pun.. tapi dia pun bukan tau sgt , ntah ntah nak ON pc pun gabra.. cuma dok di bilik aircond saja.

maybe ..ramai yang suka komen aku nii.. but that's the fact and reality !!
Aku ingat, masa aku sekolah dulu .. kerjaya cikgu nii memang satu kerjaya yang di banggakan oleh cikgu tuu sendiri.

Wednesday, August 15, 2007

Web Album

Sebut pasai web album nii aku ingat baguih jgak laa .. pasai kita boleh letak gambaq gambaq yg kita ghasa oghang lain boleh tengok sama.. Aku ada jgak web album yang aku buboh gambaq gambaq aku tang tu .. ni URL klik tang niii dia
bukan laa nak menunjuk-nunjuk cuma nak bagi tengok ... kalau tak mau tengok pun tak paa.

Sunday, August 5, 2007

Garage Sale

Sebut pasai 'Garage-Sale' niii.. aku ghasa ghamai yang tau.. lebih lebih lagi depa yang peghnah dok luaq negeghi. Ada tempat di luaq negeghi depa tak pangge 'garage-sale', tapi depa pangge 'car-boot-sale'.
Di tempat aku dok nii depa pangge garage-sale, yard-sale, moving-sale. Apa menatang sale nii ?.
Garage-sale nii aku ghasa cuma budaya di sebelah sini saja kot.. bukan budaya di negeri kita (malaysia). Pasai apa aku kata mcm tuu?.. Garage-sale nii tujuan utk kita juae barang barang rumah kita yang kita ghasa tak pakai dah ..atau pun kita ghasa baghang baghang yang ada di ghumah kita tuu cuma menyemak ghumah kita saja contohnya mcm baju, seluar, kot, kasut , stokin pun ada yng juae jgakk ..hehehh kerusi, meja, mcm mcm lagi laa cuma yang tak juae mungkin seluaq dalam laa kott heh eh eheh... jadi kita buat garage-sale utk juea baghang-baghang tuu kat sapa sapa yang nak beli. Apa yang kita buat.. kita himpun laa semua baghang baghang yang kita ghasa tak mau pakai dah tuu di halaman ghumah kita.. lepaeh tuu pi laa gantung notis dia merata simpang jalan, pokok-pokok, tiang tiang letrik, tiang telepon habaq kat oghang yang kita nak buat garage-sale. Pasai harga pulak ..ikut suka kita laa nak bubuh beghapa.. $1.00 kaa, $2.00 kaa..ikut suka kita laa.. nanti kalau oghang mai tengok , kalau depa ghasa nak beli depa beli laa, kalau depa ghasa mahai sgt..depa tawaq laa kannn !!!
Aku ghasa budaya nii pun baguih jgak kalau dibuat di tempat kita (malaysia). Ditempat kita tak ada pulak budaya garage-sale.. contoh nya kalau ada perabut yang kita ghasa nak tukaq tapi masih elok utk diguna... boleh laa kita juae kat oghang lain (kalau tak mau derma laa ..kalau nak derma lagi baguihhhh.)
Masalahnya di tempat kita tuu.. oghang bukan nak juae baghang baghang yang terpakai.. pasai kita mmg pakai betoi betoi sampai tak bolih pakai .. dan lagi pulak kalau nak beli perabut baghu...perabut lama nak buat menatang apa pulak ??.. kalau dulu boleh laa derma kat Sanusi Jonit buat tukun tiruan... itu laa kisahnyaa !!!

Saturday, August 4, 2007

Musim Panas- Yellowstone National Park, Wyoming

Laa ni, musim panas, oghang sini pangge 'summer'. waktu nii laa oghang seluloi dok pi cuti musim panas. budak budak sekolah pun cuti panjang waktu ni. Kalau tak pi mana mana , jenuh laa depa dok melapuk di ghumah. Kalau ada yang ghajin, boleh cari peluang keja utk tambah duit poket.
Kami pun tumpang seghonok, pi jalan jgak. Kali nii..kami pi Taman Negara Yellowstone di Wyoming. Jauh tempat ni dari Chicago lebih kurang 2000 batu.
Ni ada gambag kami di sana ..

Kami.. lama dah dok teghingin nak pi ke Yellowstone, tapi tak dak masa.. nii baghu ada pluang ..