Monday, May 19, 2008

Selamat Hari Guru dan Selamat Hari Ibu

Maaooh laa pasai lambat ucap Selamat Hari Guru pada semua cikgu cikgu tak kegha dok tang mana. Aku ingat lagi masa mola mola aku pi sekolah, SK Lahar Budi. Masa tuu sekolah start samada bulan 12 atau pun bulan 1 (Januari) aku pun tak beghapa ingat, tapi aku ingat masa tu memang kena musim kemaghauu.. it was in 1965.. longggg time ago. Aku ingat masa mola mola pi sekolah memang suspense laa.. maklum laa mana peghnah pi sekolah before this.. mana ada kelas tadika, mana ada kelas Kemas macam laa ni. Tau tau pi sekolah masuk darjah I. Ada sorang cikgu nii.. memang cenge ( garang). Depa kata cikgu tu tak gaghang cuma sogha dia saja yang deghaehh (kuat).. ada oghang kampong kata dia ni ghempangg .. ha ha ha ha.. anyway. He was one good cikgu. Nak tau nama dia dak ??.. Nama dia Cikgu Mat 'Cerut'. pasai dia hisap cerut cap ikan.
Ada banyak lagi cikgu cikgu yang aku masih ingat .. tapi tak cukup laa blog nii kalau nak habaq semua. Cikgu Kamis ( guru besar masa tuu), oghang pekan bebbbb !!.. ada setail.
Untuk semua cikgu cikgu sekali lagi Selamat Hari Guru.

dan Selamat Hari Ibu jugak.. macam lagu P.Ramlee.. Ibu.

Ibu Ibu engkau lah ratu hati ku,
tempatku mencurah kasih, wahai ibu

1 comment:

BookKeeper said...

Hari Guru maknanya termasuk tok-tok guru la ye.. bkn semata-mata cikgu sekolah yg kebanyakan org dok nampak..