Skip to main content

Julai 2022 - 2

Bad economy . good price ..cheappppp


masa ni ekonomi memang tengah dok tak berapa menggalakkan, aku dok tengok dekat tempat aku dudok pun banyak rumah dan apartment yang tanda 'For Rent' lama kat situ.. ni makna dia ..tak dak oghang yang nak sewa, atau pun tuan rumah nak sewa mahai tapi tak dak orang yang nak sewa. Aku dok tengok-tengok jugak kalau kalau ada apartment offer sewa rendah, pasai aku pun nak jugak tumpang 'rezeki murah' . Hari tu masa aku di semejid , nampak iklan dekat papan-tanda tu, aku cuba cuba la contact tuan tu kot kot dia nak bagi 'murahhhhh'.
Aku pun contact dia, dia kata .." mai laa tengok dulu , berapa aku nak bayaq ." macam tu laa lebih kurang makna cakap dia.. aku pun pi situ saja buat buat nak tengok .. dia offer murah jugak .. apa lagi bebbb .... sebelum orang lain kebas ..baik aku kebas dulu.
Aku pun habaq dekat kata jadi ambik. Dia pun kata ok dan tak mintak pulak deposit pasai dia kata dia pecaya dekat aku. Bila orang dah pecaya dekat kita, kita kena laa 'keep the word'. lagi pun memang dah adat hidup disini. orang percaya cakap mulut.
Bukan macam tempat kita, mula mula cakap lain, last last jadi macam lain.

Dapat murah. memang dak jadi adat kita agaknya.. nak yang elok, yang cantik, yang ada jenama tapi nak muuuu rrahhh ... agaknya itu laaa yang kita selalu dok berdoa ..mintak murah rezeki .. semua murah, gaji pun murah laa jugak ..dah dok minta rezeki murah ..tuhan bagi gaji murah ... adooooiii tersilah doa rupa rupa nya. Next time berdoa kena tukaq ayat..mintak gaji mahai tapi dapat barang harga murah..bukannya murah rezeki.
Jadi,,bulan depan kita pindah apartment baru. Pindah lagiiiiii !!!!?????

Comments

Bila pindah rumah baru. Letaklah gambar rumah nak tengok sama. Di Alor Belat ramai yang kena jual tanah kerajaan nak buat jalan keretapi baru. 1 kaki persegi kerajaan bayar 2 ringgit sama harga dengan sekeping murtabak.
xan said…
macam selalu laaa... oghang melayu selalu kena juae dengan kerajaan. Kalau tanah tu orang cina yang dok..kerajaan bayaq mahai laa..

Popular posts from this blog

Grab Uber

Laa ni ghamai dok buat part time bawak grab dan uber untuk duit tambahan belanja rumah Kawan kawan yang dok buat depa habaq boleh laa dapat dua ratus ke tiga ratus sehari , tuu pun kira bawak dari pagi sampai petang .

Keghja daghi ghumah (Work From Home )

Haghi ni aku tak pi keghja pasai sakit peghut. agak kemaghin aku masak sambal kurang masak betoi kot. bini aku pesan, kalau nak sambal kena tumeh sampai pecah minyak baghu laa elok. Tapi mana ada masa nak tunggu sampai pecah minyak .. lambat laa. Satu yang seghonok di sini (US) , kalau kita sakit kita habaq dekat boss kata kita tak pi opis , kita habaq kita keghja dari ghumah saja, tak gadoh nak pi jumpa tuan doktor mintak MC, depa main percaya saja. Tapi aku ghasa kalau di Malaysia boleh amal mcm nii alamat laa opis tak dak oghang, semua nanti bagi alasan keghja daghi ghumah,, balo'q liat semua !!. Tapi ... keghja daghi ghumah nii bukan senang jgak, kena banyak disiplin dan sabaq, pasai banyak sangat yang dok kacau, sat lagi posmen mai ketuk pintu, oghang FedEx laa, UPS laa, ada yang nak tanya jalan pun ada, tukang baca meter laaa .. adooii mcm mcm. Sebut pasai keghja daghi ghumah nii bukan semua jenis keghja jgak yang boleh buat mcm tuu, tapi mcm keghja aku tak paa la.. yang pen

Julai 2022 - 2

​ Sampai di jetti Tekek, kena naik 4x4 merentas bukit untuk ke penginapan Bushman Chalet yang terletak di sebelah timur pulau. Perjalanan dari jetti Tekek ke chalet mengambil masa dalam 20 minit meredah hutan, naik bukit dan turun bukit ke kws penginapan di sebelah timur.