Sunday, February 22, 2009

Future cars

minggu ni ada Chicago Auto Show, ghamai jugak oghang yang dok pi tengok kegheta kegheta yang baghu yang nak keluaq tahun depan.
Yang menarik dekat auto show tu, baru laa ada kegheta kegheta yang jimat tenaga minyak. kalau dulu pengilang pengilang amerika tak mau juae kegheta kegheta yang kecik kecik yang jimat minyak, tapi laa ni dah beghubah sikit. nampak ada gaya gaya nak beghaleh ke arah nak kughangkan minyak. Bila dok pikiaq pikiaq ada lojik jugak pasai depa nii suka buat kegheta enjin besaq supaya telan minyak banyak. ghupa ghupa nya keghajaan depa dok ambik cukai atas tiap tiap gelen minyak untuk pembaikan jalan raya. jadi secara lojik,, kalau ghamai orang guna minyak, banyak laa duit yang dapat utk belanja pembaikan jalan raya.
Jadi baru baru ni, bila jualan minyak dah kurang pasai orang tak berjalan sangat depa (kerajaan) dah mula panik pasai tak cukup duit maintain jalan. Jadi esok esok ni bila semua orang dah guna kegheta elektrik , depa kena pikiaq balik macam mana nak kenakan cukai.

No comments: